Translate

Sivun näyttöjä yhteensä

11/25/2014

Vaimoni pyysi muistuttamaan, että vielä tämän viikon ajan voi voi kuka tahansa paljastaa itsensä blogimme lukijaksi. Loppuviikosta eduskunnan äänestettävänä olevan avioliittolain hengessä kaikille "kaapista ulos tulleille" lukijoille on luvassa itse askarreltu joulukortti.
Joulukortteja kirjekuorissaan
Lounasajan ohjelmaan kuului joka toisen tiistain tapaan tyttären koulun ruokailussa avustaminen. Kouluruokailu on hyvä tilanne päästä hieman testaamaan "kenttäoloissa" erilaisia oppilaiden käyttäytymisen ohjaamiseen liittyviä strategioita, joihin liittyen myös osan työajastani vietän. Tänään havaitsin, että suurin osa ruokailutilannetta valvovista aikuisista tarkkailee tilannetta salin reunamilta. Reunalta tarkkailun etuna on tietysti koko tilanteen hahmottaminen mutta toisaalta aikuisten välimatka useimpiin oppilaisiin jää suureksi ja tilaisuuksia oppilaiden kanssa vuorovaikutukseen on vähemmän.

Niinpä kokeilin, miten toimisi jatkuva ruokapöytien välisillä kulkureiteillä kiertely. Ainakin teoriassa aikuisen aikuisen kiertelyn mukanaan tuoman aikuisen säännöllisen läheisyyden pitäisi vaikuttaa rauhoittavasti levottomiin oppilaisiin. Tämän pienen kenttäkokeen perusteella strategian tehokkuudesta on mahdotonta vetää luotettavia johtopäätöksiä varsinkin kun suurin osa muista ruokailua valvoneesta 5-10 aikuisesta pitäytyi salin reunalla seisoskeluun pohjautuvassa toimintatavassa. Sen voi kuitenkin todeta, että ainakin itsellä oli mukavampaa kun pystyi säännöllisesti ottamaan kontaktia ja vaihtamaan muutama sanan oppilaiden kanssa, salin laidalta havaitsemiinsa ongelmiin puuttumisen sijaan.
Äänenkäyttöohje tyttären koulun käytävän seinällä
 Kävimme taas illalla vaihtamassa auto lentokentän autovuokraamossa. Auton vuokraaminen onnistuu vain reiluksi kuukaudeksi kerrallaan. Niinpä rutiiniksi on muodostunut aina kuukauden välein käydä tutulla Alamo/National -vuokraamon tiskillä palauttamassa edellinen automme ja vuokraamassa samalla uusi menopeli. Käytännössä auton vaihtumista ei juuri huomaa sillä malli on pysynyt koko syksyn samana Chevrolet Cruzena. Ainoastaan väri ja sisäverhoilun materiaali on hieman vaihdellut. Saman tiskin käyttämisestä on seurannut myös se, että vuokraamon asiakaspalvelija on tullut meille tutuksi. Tällä kertaa olimme maksaneet pienemmästä compact-luokan autosta mutta hän antoi meille samaan hintaan taas yhtä kokoluokkaa Chevy Cruzen.
Tyttäret odottavat autonvuokrauspaperien valmistumista 

Ensimmäisten kokeilujen jälkeen olemme jo useamman kerran putkeen vuokranneet auton suomenkielisen Autoeurope-välityssivuston kautta. Sivuston etuna autovuokraamoilta suoraan vuokraamiseen on hieman edullisemman päivävuokran ohella erityisesti se, että vuokrahintaan sisältyy kaikki olennaisimmat vakuutukset. Autovuokraamojen itsensä kauppaamien vakuutusten hinta voi joskus kohota lähes yhtä korkeaksi kuin varsinainen auton vuokra.

Tämän kertaisen automme vuokra vakuutuksineen on alle 800 dollaria eli noin 630 euroa kuussa. Summa saattaa äkkiseltään kuulostaa korkealta. Itse asiassa se on vähemmän, mitä vastaavan alle vuoden ikäisen auton omistaminen tulisi ainakin täältä löytyvän laskelman mukaan maksamaan. Kaiken lisäksi ulkomaisen ajokortin haltijoina autovakuutuksemme hinta olisi todennäköisesti  tuota esimerkkilaskelmaa huomattavasti kalliimpi.

Useita vuosi vanhan käytetyn auton ostamalla saattaisimme selvitä vähän halvemmalla kuin nykyisen vuokra-automme kanssa. Oman auton mukana tulisi kuitenkin kaikki omistamiseen liittyvä vaiva, vanhan ajoneuvon mahdolliset viat sekä Yhdysvaltain jaksomme lopussa auton pois myymisen stressi. On tuntunut paljon helpommalta, että joka kuukausi saamme uuden imuroidun, pestyn ja kiiltäväksi vahatun kulkupelin ja ainoa meidän vastuulle jäävä huoltotoimenpide on auton tankkaaminen.
Kaikki automme ovat olleet vähän ajettuja

Tankkaaminen on täällä erittäin halpaa. Bensan hinta on tällä hetkellä Yhdysvalloissa alhaisempi kuin aikoihin. Madisonissa bensa maksoi tänään halvimmillaan 2,65 dollaria/gallona eli 0,56 euroa/litra. Kun automme vie rauhallisessa maantieajossa bensaa 6-7 litraa/100km, voi 1000 kilometrin viikonloppureissusta selvitä alle 40 euron polttoainekuluilla. Bensan suomalaisittain olematon hinta on ollut osasyy myös meidän ahkeraan automatkailuun.

Ympäristön kannalta ei ole tietysti hyvä, että suurimmalle osalle bensa on niin halpaa, ettei sen takia tarvitse auton käyttöä vähentää. Toisaalta Madisonissa yleisin automalli tuntuu olevan vähäkulutuksinen Toyota Prius-hybridi. Todennäköisesti Priuksen ympäristöystävällinen imago vetoaa kaupungin yhteiskunnallisesti tiedostavaan kansanosaan. Lisäksi japanilaismerkeillä tuntuu olevan täällä laadukkaan ja kestävän kulkupelin maine.

Autokanta muuttuu silminnähden Wisconsinin keski- ja pohjoisosiin siirryttäessä. Teillä tulee vastaan tulee enemmän suuria pickup-autoja, joiden lavalle on kätevä heittää esimerkiksi muutama ruho viime viikonloppuna käynnistyneen peuranmetsästyskauden saalista.

2 kommenttia:

  1. Eilen just keskusteltiin vanhimman serkkutytön kanssa koulusta siellä ja täällä Suomessa, sekä autokannasta USAssa. Tuli vastauksia. Mutta aasinsiltana autoilusta, uskallatteko lähteä käymään siellä St.Louisissa. Täällä uutisoidaan aika paljon tapahtumista siellä. Sirpa mummu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koulu on erilaista ja toivottavasti mieheni selventää sitä erillaisuutta jatkossakin. Jotkut asiat on paremmin täällä kuin siellä, mutta jotkut on myös meidän Suomen koulussamme. Itse tykkään hirmuisesti siitä, että vanhemmat osallistuu aktiivisemmin lapsien koulu/hoitoarkeen. Näin kasvatusvastuu säilyy enemmän vanhemmilla. Koulupäivien pituus on yksi tytärtämme harmittava asia, ja tuntuu se harmittavan myös koko perhettä. Onneksi ensi syksynä saa aloittaa hieman kevyemmin eppuluokalla.

      Ehkäpä me tuonne St. Lousiin menemme, kun olemme jo varanneet hotellitkin. Emmehän me liiku öisin, joten eiköhän siellä ihan rauhallista ole. En usko, että koko kaupunkin on täynnä mielenilmauksia vaan kyllä ne on keskittynyt johonkin.

      Poista