Translate

Sivun näyttöjä yhteensä

12/30/2014

Aamulla heräsimme New Jerseyn osavaltion puolella Newarkin lentokentän läheisestä hotellista, jonka olimme varanneet ensimmäiseksi yöksi. Erittäin ruuhkaisen aamiaisen ja aamu-uinnin jälkeen pakkasimme tavaramme ja lähdimme kohti Manhattania. Matkamme Manhattanin eteläkärjen Holiday Inn Express -hotelliin koostui monesta etapista - hotellin minibussilla Newarkin lentokentälle, Lentokentältä Airtrain-junalla juna-asemalle, junalla New Yorkin Penn State -asemalle, siitä metrolla Manhattanin eteläkärkeen ja metroasemalta vajaan kilometrin kävely hotellille. Tarkemmin ajatellen ei mikään ihme, että nuorempaa tytärtä lopussa jo hieman väsytti.

Nuorempi tytär hieman levähtää matkalla Manhattanin hotellille
Lounaan syötyämme ja hotelliin kirjauduttuamme suuntasimme kaupungille. Hotellimme sijaitsee Wall Streetin kulmassa ja matka metroasemalle kulki New Yorkin pörssin ja muiden rahoitusmaailman maamerkkien ohitse. Ensimmäiseksi vierailukohteeksi suunnittelimme Empire State Buildingia mutta metrojuna pyyhkäisi ohi sitä lähinnä olevan aseman, joten päätimme jättää pilvenpiirtähän näköalatasanteen tuleville päiville. Sen sijaan kävelimme 5th Avenue ostoskatua pohjoiseen keskuspuiston eteläreunaan asti. Matkan varrella pysähdyimme Ihailemaan jouluisia näyteikkunoita ja elokuvista ja muotilehdistä tuttuja myymälöitä. Eniten aikaa vietimme tyttärien toiveesta suuressa FAO Schwarz -lelumyymälässä, joka oli aivan tupaten täynnä väkeä.
Kahviauto Chrysler Buildingin kulmalla

Perhing Square -kahvila 42th Sreetin ja Park Avenuen risteyksessä

Tiffanyn näyteikkuna
FAO Schwarz -lelumyymälän sisäänkäynti

Lelukaupan portaissa

Lego-osastolla
Iltakebab Tiffanylla
Lelujen kyllin ihmeteltyämme tallustelimme vilpoisen tuulisessa kelissä keskuspuiston laitaa kohti Metropolitan -oopperataloa. Alunperin harkitsimme Broadway-musikaalin katsomista mutta päädyimme sen sijaan oopperaan, sillä Metropolitanin piippuhyllylle La Traviataa katsomaan pääsimme koko perhe puolikkaan Broadwaylipun hinnalla. Samalla pääsimme ihastelemaan Metropolitanin komeaa rakennusta.
Metropolitan-oopperatalo

Alfredo rakastaa Violettaa mutta Violetta ei ole varmaa rakastaako hän Alfredoa. Violettaa huomaa rakastavansa Alfredoa ja päätyy elämään Alfredon kanssa rakkauden täyttämää maalaiselämää. Violettan kyseenalaisen maine on vaarantamassa Alfredon sisaren naimakaupan, mistä syystä Alfredon isä Giorgio maanittelee Violettan jättämään Alfredon ja väittämään ettei enää rakasta häntä. Alfredo palaa kuolemansairaan Violetan luokse mutta pahaksi onneksi Violetta heittää henkensä, juuri kun kaikki on kääntymässä parhain päin.

La Traviatan tarina on melko simppeli mutta täynnä suuria tunteita. Oopperan ohjauksessa oli tällä kertaa menty selkeästi musiikki edellä, puvustuksen ja lavasteiden jäädessä pienempään rooliin. Näyttämö oli hyvin minimalistinen - iso kellotaulu, puolen tusinaa valkoista sohvaa, jotka välillä peitettiin kukkakuosisella päiväpeitolla sekä taustalla harmaa puolikaaren muotoinen seinämä, jonka yli kuoro muutamassa kohtauksessa kurkki. Musiikki oli tietysti erittäin laadukkaasti toteutettu ja pääosassa loisti latvialainen sopraano Marina Rebeka. Oli myös iloinen yllätys, miten hyvin esitys kuului ja näkyi aivan ylimmän parven viimeiselle riville.
Näkymä lavalle

Olimme varustautuneet varanneet esitykseen karkkipussin tyttärien rauhoittelemiseksi mutta oopperan loppua kohti nuoremman tyttären kärsivällisyys hieman laski ja penkissä heiluminen lisääntyim Mihinkään katastrofaalisiin mittasuhteisiin tuo pyöriminen ei kuitenkaan yltynyt ja selvisimme lopulta ilman pahempia naapuripenkkiläisten paheksuvia katseita.
Tyttäret ylimmän parven viimeisessä rivissä
Metromatkalla takaisin hotellille nousimme hetkeksi maan pinnalle ihmettelemään Times Squaren mainosvaloja ja uudenvuodenvalmisteluja.
Times Squaren tanko, jota pitkin valaistu New Year's Eve Ball, Uudenvuodenaaton pallo seuraavana iltana laskeutuu

New Yorkin pörssi

1. Ooh! Wau! Hieman kateellinen täti täällä ihastelee Ison Omenan päivityksiänne! Hyvää loppuvuotta ja alkavaa myös!
    ~E

2. Samoin Sirpa mummu. Hyvää uutta vuotta 2015 koko sakille, ollaan tästä lähdössä vaihtamaan sitä mökille, kun lauhtu nuo kelitkin.

3. Hyvää loppuvuotta ja .uuden alkua toivottaa R-mummo ja Ritva Olemme jo korkanneet loppuvuoden kunniaksi kuoharipullon.

4. Hyvää alkanutta vuotta kaikille teille kommentoijillekin. Tänään oli hieman rauhallisempi New York päivä takana, eilinen vei voimia.